عید نوروز ویژگی دیگری نیز دارد و آن تعطیلی نسبتا طولانی است که می تواند در روند رعایت رژیم غذایی افراد نیز توقف ایجاد کند.
خیلی ها به دنبال افزایش وزنی که در این ایام پیدا می کنند، دیگر برنامه ها و مراجعات خود را رها کرده و به شکل تاسف باری زحمات خود را به باد می دهند.
دکتر «محمد هاشمی» دبیر انجمن پیشگیری از چاقی در رابطه پیشگیری از افزایش وزن در روزهای تعطیل نوروز، ۱۳ نکته را به خوانندگان به شرح ذیل یاد آوری کرده است:

** بیش از حد تعارف نکنید
ایرانی ها به مهمان نوازی مشهور هستند و برای همین احساس می کنند برای پذیرایی بهتر از مهمان، باید مدام به آنها تعارف کنند تا میوه، شیرینی، آجیل یا غذای بیشتری میل کند و گاهی حتی اگر مهمان امتناع کند، از او ناراحت می شوند!
صاحبخانه ها گاهی اوقات برای اینکه مهمان احساس راحتی بکند، پا به پای هر مهمان خوراکی می خورند.
کارشناسان معتقدند، نحوه پذیرایی ایرانی ها در مهمانی ها یکی از عوامل اجتماعی شیوع چاقی در جامعه است.

** شیرینی خوردن اندازه دارد
اگر به هرم غذایی نگاهی بیاندازیم، می بینیم که هرچه از قاعده هرم به سمت راس آن می رویم، مقدار غذاهایی که در هر گروه قرار گرفته، کم و کمتر می شود.
شیرینی ها و چربی ها در راس این هرم قرار دارند؛ یعنی کوچک ترین جایگاه را در برنامه غذایی روزانه ما دارند و باید در کمترین مقدار مصرف شوند.

** با خودتان تعارف نکنید!
وقتی میزبان به شما خوراکی های پر کالری مثل آجیل، شیرینی و شکلات تعارف می کند، در صورتیکه شما مقدار مجاز روزانه تان را مصرف کرده اید، به راحتی از خوردن امتناع کنید و دلیلش را توضیح دهید؛ فکر نکنید که نخوردن شما به معنی بی احترامی به میزبان است! نخوردن شما به این معنی است که شما برای سلامت خود ارزش قائلید و مواظب هستید که دچار اضافه وزن و در پی آن، بیماری هایی همچون بیماری های قلبی – عروقی نشوید.

** مجبور نیستید ظرف آجیل را کاملا خالی کنید!
آجیل یک میان وعده بسیار خوب است که می تواند بسیاری از نیازهای بدن را تامین کند اما باید مقدارش رعایت شود.
با این حال آجیل گزینه ای نیست که در رژیم کاهش وزن همه افراد جای داشته باشد زیرا خوردن برخی خوراکی ها مانند آجیل حدی ندارد یعنی فرد تا زمانیکه ظرف را خالی نکند، دست از خوردن برنمی دارد!
اما خوردن روزانه آجیل به اندازه یک مشت بسته که حدود یکصد کیلو کالری انرژی دارد، به همه افراد توصیه می شود.
در میان آجیل ها، «کشمش» تقریبا کم کالری ترین و بادام زمینی پر کالری ترین است.

** میوه را فراموش نکنید
میوه ها یکی از ارکان هرم غذایی استاندارد هستند. خوردن میوه ها، به خصوص میوه هایی که می توان آنها را با پوست میل کرد، باعث می شود هضم غذا دیرتر انجام شود و فرد دیرتر گرسنه شود.
بنابراین خوردن میوه را در این ایام فراموش نکنید اما از یاد نبریم که زیاده روی در مصرف میوه هم می تواند منجر به اضافه وزن شود.
** پیاده روی معجزه نمی کند!
خیلی ها با خود حساب می کنند که در ایام عید می توانند شیرینی و آجیل به اندازه دلخواه میل کنند و آخر شب، با یکی دو ساعت پیاده روی، تمام کالری اضافه را بسوزانند!
حقیقت این است که هر فرد برای از بین بردن یک کیلوگرم اضافه وزن، باید حدود هفت هزار کیلوکالری انرژی بسوزاند و این در حالیست که در سه کیلومتر پیاده روی، فرد بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلوکالری انرژی مصرف می کند!
پس برای سوزاندن هفت هزار کیلوکالری انرژی، باید حدود ۱۱۰ کیلومتر پیاده روی کند!

** یادتان نرود رژیم دارید!
در ایام عید افراد به سه دسته تقسیم می شوند: آنهایی که ابتدای راه کاهش وزن هستند، آنهایی که در میانه راه هستند و آنهایی که اصلا رژیم ندارند.
کسانی که رژیم دارند، مسلما در روزهای دید و بازدید یا مسافرت، همه خوراکی های برنامه غذاییشان را در اختیار ندارند اما حداقل می توانند مقدار غذاها را رعایت کرده و از میزان آجیل و شیرینی تعیین شده توسط پزشک، فراتر نروند.

** رژیم تان را نیمه کاره نگذارید!
معمولا دیده می شود که حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد افرادیکه رژیم دارند، نمی توانند در ایام عید رژیم خود را رعایت کنند؛ معمولا این افراد وقتی سه یا چهار روز اول نوروز را موفق به رعایت رژیم خود نمی شوند، در کل خود را رها می کنند و به خود برای ۱۳ روز مرخصی می دهند!

** پا به پای همه مهمان ها، آجیل نخورید!

معمولا ما ایرانی ها، برای آنکه رودربایستی مهمان از بین برود، نه تنها به او مدام تعارف
می کنیم بلکه پا به پای آنها آجیل و شیرینی می خوریم تا یک وقت آنها تصور نکنند که ما فرد خسیسی هستیم و چیزی نمی خوری
م که آنها هم خجالت بکشند شیرینی و آجیل بخورند! پس در عید خیلی برای خوردن به افراد اصرار نکنید.

**مناسبتی، لاغر نشوید!
خیلی ها خود را مجبور می کنند که تا قبل از عید چند کیلویی لاغر شوند و معمولا این کار درست نیست.
اینکه افراد می خواهند برای مناسبتی خاص مانند نوروز و یا مراسم ویژه نظیر جشن ازدواج خود و یا نزدیکانشان اندام مناسب تری داشته باشند، رویکرد نکوهیده ای نیست اما تمام ماجرا هم نیست.

** آب را فراموش نکنید
معمولا در دید و بازدیدهای نوروز، چای و نسکافه باعث می شود که میل فرد برای نوشیدن آب کمتر شود؛ این نوشیدنی ها درصورت استفاده با شکر، باعث افزایش وزن هم می شوند!
البته تلخ نوشیدن شان هم به هیچوجه جای آب مورد نیاز بدن را نمی گیرد و بدن همچنان به نوشیدن آب احتیاج دارد.
فراموش نکنید دو لیوان چای کمرنگ، تقریبا با یک لیوان آب برابر است.

** زیادی نخوابید!
روزهای عید برای خیلی ها بهترین فرصت برای جبران کم خوابی های کل سال است! اما دیر بیدار شدن از خواب مساوی است با حذف وعده صبحانه و یکی شدن وعده های ناهار و شام! به این ترتیب نظم کل برنامه غذایی روزانه شما به هم خواهد ریخت. بی نظمی در خوراک روزانه شما را به سمت بدخوری می برد و نهایتا سلامتی را به مخاطره می اندازد.
این مطلب در میان کودکان و نوجوانان اهمیت بیشتری دارد.
------------------------------------

بعضی از دوستان میگن مطالبتو قبلا خوندیم....چشم....من حتما سعی میکنم تا مطالب جدید رو بزارم ولی شما هم اگر مطلب زیبایی خوندین یا به نظرتون جالب اومد برام بفرستید تا من به نام شما اون مطلب رو به وبلاگم اضافه کنم....مرسی-علیرضا محمّدی